pühapäev, 27. november 2016

Sõna jõud, ehk igale aktsioonile järgneb reaktsioon

Sõna jõud
Tea, kas tähtede seis on keeruline, aga inimesed on rahutud või siis pehmemalt öeldes torkavad. Igale aktsioonile järgneb reaktsioon – vana tõde. Vanarahvas ütles ka seda, et mida külvad, seda lõikad.

Tegelikult kummitab mind viimasel ajal üks teema: ütleja ja vastutuse seos väljaöeldud sõnade eest.  Pigem sellest aspektist, et kas ütleja adub seda, milline võib olla tagajärg tema poolt väljaöeldud sõnadele või kas see üldse teda huvitab? Ja nagu naksti sattusin lugema Malluka postitust sellest, kuidas ta on poliitikakauge inimene ning mis selle väljahääldamine talle kaasa tõi. Sattus olema väga hea ja ilmekas näide sellele minu peas keerlevale teemale.

Seda mõttejuppi veeretades keerdusid kaks külge: kas Ütleja saab aru vastutusest oma väljaöeldud sõnade kohta ja teine on see, et kas ta üldse adub/huvitub, et ta sõnadel mingi mõju võib olla. Selge on see, et ühe inimese väljaöeldud sõnad mõjutavad rohkem kui teise inimese poolt öeldu. Siit edasi tekkis küsimus, kas Inimene, kelle sõnadel on kaalu, peaks oma väljaütlemisi hoolikamalt sõnastama? On ju vanasõna – see, mis on lubatud Jupiterile, ei ole lubatud härjale ja ka vastupidi (selle osa vanasõnast on aeg rahvakäibest eemaldanud). 

Edasi vaatlesin läbi selle võtme blogijaid ja jõudsin samadele tee-otstele: igal kirjutisel on sõnum ja kui see eesmärgini jõuab, siis on sellel ka mõju. Mida suurem hulk lugejaid, seda laiem on kõlapind (mõni ütleb nüüd, et elementaarne Watson. No ja ongi ju). Ma ei arenda edasi mõtet teemal, et osade jaoks ongi blogimise eesmärk võimalikult suur lugejaskond ja et see on ka mingil määral elatusvahend.  Aga kui on blogi, millel on lai lugejaskond ning kui veel lisandub fännklubi, siis saab seda isikut arvamusliidriks nimetada.

Jätan kõrvale arvamusliidri olemuse üle arutlemise ja jätkam mõttekeerdu: kas arvamusliidrina sõnade väljaütlemisel on mõju teistsugune kui tavainimese omadel? Kaheldamatult on. Esiteks juba sõnum ulatub suurema hulga inimesteni ja kui Ütleja sõnadel on kaalu, siis need sõnad kujundavad selle hulga seas arvamust/arusaamist/seisukohti.  Seega on Ütlejal võimalus mõjutada mingit hulka inimesi. Ega muidu ei kasutataks blogijaid turunduskanalitena mingi toote/teenuse läbimüügi suurendamiseks või kaubamärgi tutvustamiseks.

Sealt edasi jõudsin küsimuseni, et kui mõju on olemas, siis kas need Inimesed ise ka seda aduvad ja kas nad teadlikult tegelevad sõnumite kaudu arvamuse kujundamisega? Sellel kohal tekkis tõrge. Ma arvan, et suur osa nn  eraisikutest blogijatest ei adu seda võimalust ega ka mitte vastutust. Tundub, et see on nn teisene väärtus, mille sisusse ei ole süvenetud. Esmane väärtus suure lugejaskonnaga blogide puhul on see, et on suur hulk lugejaid ja kaasaelajaid ning vahendatava toote või teenuse  või kaubamärgi reklaamimine.

Sellel teemal mõtisklen ma ilmselt nii- või naapidi veel paljudel kordadel. Teadvustamise ja teadliku sõnade edastamise teema, selle mõju ja tagajärjed on mind intrigeerinud väga pikka aega. Siis kui eelmises töises elus läbirääkimisi pidasin, siis oli avastus, et hästi läbimõeldud sõnumiga võib saavutada enda jaoks kiireid, vajalikke ja sobivaid eesmärke tõeline nn Heureka koht.

Palju häid mõtteid!



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Kuidas ma ellu jäin

Tervitused kevadest minu armas, unarusse jäänud ajaveeb. Kevad on õhus, tuules ja päikeses, mida aina rohkem on. Kas kõik on hästi, küsivad...