palju vaja on? |
Mõtted müravad
omatahtsi ja leidsin end arutlemast selle üle, kui suur ja mis põhjusel on vaja
arusaadavaid ühikuid ja ennast nn mingile skaalale asetamist või mustrisse
paigutamist. Jätaks ära kogu teooria ja arutleks puhtalt subjektiivsest
sisetundest lähtuvalt. Ajendiks said viimase aja terviseedendajate postituste
paljusus ja nn viimaseks tilgaks osutus VNN postituses
olev kommentaar inimestest, kes naudisklevad nn omas mahlas ulpimist. Siis
hakkas peas kummitama.
Päris algus
ilmselt pärineb ajaveebide pidamise eesmärgi üle arutlemisest, mis on mind
saatnud peagi terve aasta, st oma ajaveebi loomisest saati. Kindlasti on
tänases maailmas üheks populaarsemaks teemaks oma tervise eest hoolitsemine.
Esimese maailma probleemid. Vorm, ehk visuaal on mantra, mida korrutatakse igas
meediakanalis. Kuid mõõdetavusest ja mõõtmisest. Suurem/väiksem, pikem/lühem,
peenem/paksem, kõrgemale/kaugemale, rohkem/vähem – see on arusaadav ja ka
visuaalselt kujuteldav ning kaheldamatult arusaadavam.
Sama populaarsed
on nn selgeltnägijad, eneseabiraamatud või internetiallikad, sh ka blogid. Ei ole mõõdetavad objektiivselt, küll aga
hinnanguliselt, ehk siis subjektiivselt (nt karma, õnnelikkus, harmooni/ebakõla,
imeline teisenemine
positiivsuse/paljususe/hea suunas jms).
Esimene on ühiskonna
poolt heaks ja vajalikuks tunnistatud, teist seevastu peetakse nn halvaks
tooniks või siis tehakse märkusi, et tundmatu päritoluga aines ning puhas
rahvalt väljapetmise turunish ning eesmärgiks nn ullikesed, kes reaalset maailma
ei adu või ei oska ise toime tulla. Sellest hoolimata on ülipopulaarne.
Ma ei näe selle
kahe turunishi vahel erinevust. Mõlemad on tööstusharud, mille eest käivad inimesed
pimesi suurtes kogustes ebamõistlikult suuri summasid välja. Erinevus seisneb
ainult selles, et sihtgrupp on erinev (ja seda ka mitte alati).
Sisu mõlemal
suunal on sama – pakkuda inimesele sisemist rahuldust ja teadmist, et ta on
õigel teel ning teeb õiget ja vajalikku asja. Tööstusharud on laiahaardelised
ja hõlmavad palju (vahendid, tarvikud, lisandid, sisustus, ehk siis kõik, mida
on võimalik seostada) ning mis peamine, nad ei ole heategevuslikud, vaid
kasumit tootvad.
Kõik, mis on äri,
kõik on ülesehitatud mitte sihtgrupi paremale toimetulemisele või toetamisele,
vaid kasumiteenimisele. Ja siin pole vahet, milline on sihtgrupp. Mõelge nende
erinevate toodete oma- ja jaehindadele ning edasi ei ole keeruline. Lisaks
reklaamitööstus, mis kõik selle tarbijale pähe istutab ning nn Õigeks elamiseks
vältimatuks tunnistab (läbi kliinilist uuringute kindlasti ja Valgete Kitlite
esitluses).
Kui nüüd turult
ära keerata ja vaadelda seda valguses, et kummad nn on siis
Õigemad/Paremad/Asisemad, kas need blogid, mis kirjutavad saavutustest (tegin X
aja jooksul Y tegusid ja nüüd olen endisega võrreldes Z
kaugusel/mõõdus/olemises või jama, et miski ei lähe nii nagu planeeritud on:
sõin rohkem, saavutasin vähem vms) või need, kes kirjeldavad kogetud ühes või
teises võtmes (aseta asjad siia/sinna; ehita nii/naa; kanna kaasas/küljes
seda/teist nii-/naamoodi; olin/nägin/tajusin; tegin seda/teist/kolmandat ja
täna on elamine parem/mõnusam/toredam või siis tunnen end nii või naa ja maailm
on paha ning ma ei leia kohta vms).
Ühine nimetaja
neil ju sama. Kirjutajad avaldavad oma sisedialoogi. Lihtsalt ühed on
mõõdetavad ja teised mitte ning sihtgrupid sellest tulenevalt erinevad. Pole
olemas Õiget/Vale või Paremat/Halvemat. On erinevad vajadused ja erinevad teed.
Eesmärk on üks – tahan midagi saavutada ja teen selleks midagi, mille ise olen
valinud ja eesmärgiks seadnud. Hinnangud ja sildid on alati subjektiivsed,
vahel on subjektiivne ka mõõdetav, sest etalon ei pruugi olla objektiivne.
Ja veel, oluline
on nn edukuse juures kriitilise massi saavutamine, kes nn ideed edasi kannavad
ja ühel hetkel saabki algsest ivast Ühiskondlik Hea Tava või Norm, mille
baasilt öelda, kas on Õige/Vale, Sobiv/Sobimatu. Pöördepunkt on inimeste hulk,
kes kas kiidavad heaks või heidavad kõrvale.
Loo moraal minu
jaoks on selles, et inimesed on erinevad
ja neil on eneseväljendamiseks vaja erinevaid teid ja väljundeid. Pigem on probleemikoht teadvustamisel, st mis on
see, mis annaks indiviidile sisemise rahu(lduse) olemisest ja ei tekitaks
maohaavu ning halba enesetunnet. SIhtgrupp on alati olemas ja kõrvalseisjad samuti.
Mõttearendused
järgnevad mõni teine homme ja teisest vaatenurgast....
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar