Kui ma eile
loengutepidamiselt kodupoole lonkisin, siis leidsin endalt küsimast, et kuidas
ma nn õpetamiseni olen jõudnud? “Niinimetatud” sõna õpetamise ees kasutan
sellepärast, et ma juba jupp aega ei pea õigeks (tekitab minus väga vastakaid
tundeid) selle mõiste kasutamist oma tegevusele.
Nii et jätkuks
eelmisele postitusele
vahendan enda ja ühe koolitaja mõtteid/arutlemist mõistete õpetaja/õppimine
kohta. Olen kirjutanud ka eelnevalt, et nn klassikalise kantslijutluse ajad on
jäädavalt möödas.
Üks meie
koolitajatest Kristel Jalak
arutles õpetaja/lektor/koolitaja mõiste üle ning ütles muuhulgas, et tema jaoks
on lektor pigem solvava maiguga. Kaasneb see tunne sellepärast, et kui
koolitatavad vaatlevad loengupidajat muigvel näoga, et tuleb keegi kuskilt ja
hakkab targutama, et tegelikult.... osalt õige ka ja osalt...aga mitte see pole
oluline. Tagasi mõtte juurde.
Arutluse käigus
jõudis ta ajalooni, et klassikaline õpetamise meetod (loeng) on pärit ajast,
kus kogukonnas oli üks (või siis mõni, aga igal juhul vähemus) lugemisoskusega inimene
ja selleks, et algselt piiblit lugeda või raamatutest tarkusi või ajalehtedest
uudiseid (ehk siis uusi teadmisi) edasi anda, siis see üks oskaja luges
kuulajatele tekste ning sealt kasvas välja klassikaline õpetamise meetod.
Ajad on muutunud
ja inimesed koos nendega. Me oleme ammu kirjaoskaja rahvas. Tänasesse päeva ja
eriti täiskasvanud inimesele uute teadmiste/kogemuste edasiandmiseks/omandamiseks
ei sobi enam monoloogi pidamine. Põhus lihtne - see pole efektiivne. Kasutegur
on madal ja ressursikulukas ka. Lisaks on vahepeal teadlased uurinud, kuidas
täiskasvanud inimene kõige paremal moel uusi teadmisi/kogemusi omandab.
Sestap jõudis
Kristel Jalak aruteluga sinnamaale, et tema isikliku nägemuse kohaselt sobiks
tänasele täiskasvanud inimese koolitajale mõisted: arengunõustaja või
arengukonsultant, mis sellele tegevusele ja selles kasutatavatele meetoditele
oleks kohasem kasutada.
See arutluskäik
ja tulemus vastab ka minu sisemisele äratundmisele. Ma ei saa/ei edasta
kuulajatele pelgalt fakte ega ka mitte absoluutset tõde, vaid vahendan
võimalusi uute teadmiste/kogemuste omandamiseks. See on interaktisoon, mis
eeldab auditooriumisolijate aktiivset osavõttu. Ma saan edasi anda seda, mida
kuulajaskond on valmis vastu võtma. Ja kuidas seda teha, see on peamine
efektiivsuse võti. Õnneks on palju-palju erinevaid meetodeid, mis ei abista
ainult mind, vaid on abiks ka uute teadmiste omandamisel.
Aga kuidas ma
siis oma näpu nn kuradile andnud olen? See on tulnud täiesti salamisi. Kunagi
sajandi algusaastatel pöördus minu poole ühe ülikooli esindaja ja uuris, kas ma
oleksin huvitatud tudengitele edasi andma teadmisi Euroopa Liidu
institutsioonidest ja dokumentatsioonist. Olin sellel ajal aktiivselt EL-i
institutsioonide vahel toimetamas ja osalesin ka mitmes töögrupis ning
sellealane teadmine alles hakkas Eestis levima. See oli uus ja põnev väljakutse
ning muidugi olin ma nõus (peale sügavat nõupidamist perekonna ja oma ajakvaga).
Ja sealt edasi tuli kõik kuidagi sujuvalt: üks aine ja siis järgmine ja veel ja
järgmine kool...avatud koolitused jnejne. Tänaseks on ilmselgelt ülekaalus
teadmiste edasiandmine ja vähemuses reaalne töö neis nn õpetatavates teemades.
Kuigi täiesti reaalset töötegemist ma ei lõpeta, sest valdkond muutub nii
kiiresti, et ma kaotaks oma professionaalsuse ja ei oleks enam pädev nn
õpetajana. Ka on see töö siiani piisavalt põnev, et ma ei raatsiks loobuba...ei
ühest ega teisest, sest mõlemad suunad on siiani väga suurt rahuldust pakkuvad.
Eks aeg näitab. Kogemus ütleb seda, et mingil ajal tulevad ristteed, kus tuleb
valikuid tegema hakata.
Palju Head!
Kadunud Urmas Petti rääkis omal ajal ühes loengus midagi sellist, et loenguvorm tuli koos reformatsiooni ja vastureformatsiooniga. Keskajal oli vähemalt ülikooliõpe käinud rohkem seminari ja väitluse vormis, sest sklolaarilt eeldati väitlusoskust ja seda pidi üksteise peal teritama. Aga usulõhega tekkis kohe mure, et kui tudengid oskavad hästi loogikat ja väitlust, siis võivad nad oma peaga mõeldes valele poole lõhet sattuda - ja niimoodi siis asuti kummalgi pool lõhet rangelt loenguid pidama, et oleks kindel, et õppurid ikka õige õpetuse saavad.
VastaKustutaNii et suhteliselt uus asi - varauusajast saadik.
tundub täiesti loogiline. täna mitte enam asjakohane, kuigi mõnedes riikides võib see ka nii praegu olla. aines (st kuidas õpetada) on põnev. olen päris palju lugenud selle kohta ja ka aegade jooksul kuulajaskonnalt uurinud, et mis on nende jaoks sobivam, kas ainult kuulata või siis aktiivselt osaleda. aktiivse osaluse all mõtlen just neid väitlusi, arutlusi, seminare jms. viimased viis aastat olen täheldanud ka seda, et pelgalt loengutest ei piisa. sestap olen modifiteerinud meetodeid ning see kombinatoorika on andnud palju paremaid tulemusi just õppurite jaoks. kuidas ma seda tean? olen aastate jooksul anketeerinud kuulajaskonna ning analüüsinud tulemusi. väga üheselt võib järeldada, et kui uusi teadmisi saab kohe rakendada, siis on kasu nende jaoks suurem.
KustutaIgasugune info jagamine millele järgneb kontrollimine on õpetamine ja kui õigesti meeles on, siis kiidetakse heaks. õpetamisel ja õpetamisel on vahe üks on hariduse andmine teine võimule allumise õpetusega kiiritamin meetodid on sarnased vajadus pidevalt muuta kuna muidu kaob võim käest.
VastaKustutama sooviks õnne selle kadalipu läbimiseal nii,et kes piruka juures need on õnnelikumad nendel ongi palju head alati. :)
ma ei saanud päris hästi aru, mis kommentaari sõnumi sisuks on. algus on arusaadav, st õpetamise osa. võimuteemast laiemas mõttes ma ei kirjutanud. arutlesin teemal, kuidas täiskasvanud õppijale uusi teadmisi ja kogemusi võimalikult sõbralikul ja efektivsel moel edasi anda.
Kustutakui kommentaari Autor mõtles, et ka õpetaja realiseerib võimu läbi õppuri, siis see pole päris see mõte. kindlasti saab ka läbi autoritaarsuse ja autokraatia õpetaja olla. iseasi, milliseid tulemusi see annab.
tänasel päeval siin meie maal uurivad kõik koolid õpilaste tagasiside kaudu õpetajate sobivust keskkonda ja arvestavad ka sisuliselt nende küsitluste tulemustega. ning käskivas ning patroneerivas vormis teadmiste edasiandmine jääb üsna lühikeseks.
võimumängud üldises plaanis las jäävad mõneks teiseks arutelukohaks. kuigi ka see eema on intrigeeriv.
Olgem ausad - õpetajal/juhendajal/õppejõul/mentoril/lektoril peab olema karismaatilisust, esinemisoskust ning teadmised sellest, millest ta räägib ja kogu auditoorium sööb tal peost.
VastaKustutaPoleks paha tuletada meelde ka retoorika nurgakivi - tunne oma publikut (ma arvan, et pole vaja öelda, kes seda lausus) elik kohanda oma õpetused vastavalt kuulajaskonnale.
täiesti nõus. nii või naa (eeldusel, et teadmised on edasiandmiseks piisavad) taandub kõik isiksuseomadustele. seda on ka elu näidanud, et ülihead eksperdid ei pruugi olla head õpetajad ja vastupidi.
Kustutaretoorika ja artikuleeritud kõne jms esinemisoskused on ääretult vajalikud ning palju muud veel. õige on ka see, et peab tajuma publikut. mingil ajalhetkel tajusin, et õpetamine sarnaneb mingis mõttes lavakunstiga, kuid sisuks on teadmiste edasiandmine.
üks suurematest tunnustustest omal ajal oli olukord, kus tudengid aine lõppedes uurisid, et ka mul nendega veel mingeid tunde tuleb ja kui ma vastasin, et ei, siis nad läksid ja kirjutasid õppeosakonda sellekohase pöördumise. selline tulemus liigutas mind väga. ja alati on õpetajal ju sisemine teadmine olemas, kas kuulajaskonna tähelepanu on teemal või kuskil mujal.
aga selleks, et auditoorium tahaks olla selles teemas ja ruumis koos õpetajaga on vaja ka õpetajapoolset soovi teha seda tööd ja pühendumist. pelgalt nn ärategemisest on vähe kasu. isegi siis, kui olla karismaatiline, esinemisoskuse ja piisavate teadmisega.
ehk siis kogum saab olla tervik ning jah, vaja on mõlemapoolset soovi.
palju head!