Lugesin blogi ning jõudsin jälle Triljonite
mäe juurde. Digipädevuse ja privaatsuse peale hakatakse mõtlema siis, kui
satutakse olukorda, mis olemise ebamugavaks või kõhedaks teeb. Oleme harjunud digivahendeid kasutama mõtlemata,
mida üks või teine liigutus tähendab.
Kliendikaarte on
reeglina enam kui 5, kasutajatekontode arvu erinevate teenuse osutajate juures
kübermaailmas paneb meenutades kulmu kipra tõmbama. Paljusid enam ei
mäletatagi. Tarbimismängudes osalemiseks jagatakse kõhklemata x arv tuttavate
kontakte. Seda loetelu võiks üsna pikalt veel jätkata.
Kogu inimkond
tegeleb vähemal või suuremal määral isikuandmete töötlemisega. Mida rohkem
andmeid, seda kiiremini tarbija rahakotini jõutakse. Tänapäeval on võimalik
realiseerida pea iga idee, mis analüütikutele pähe tuleb. Terminid: andmeaidad,
suurandmed, ava-andmed, andmekaevandus, profileerimine, visualiseerimine on
käibefraasid, mille sisu lõppkasutaja ei teadvusta.
Kus siis see oht
on ja kas seda üldse on? Kui mõelda, et Elu nii või teisiti surmaga lõpeb, siis
ohtu polegi. Pigem on see teadvustamise ja harjumuste küsimus. Kübermaailmas ringiliikumisega
alustades tuleks harjumusi kujundada teadlikult. Sellega on nagu igasuguse teise
kirjaoskusega. Juba ammu on lugemisele ja kirjutamisele lisandunud nt
autojuhtimis- ja infokirjaoskus jne.
Kui
autojuhtimiseks on vajalikud load ja peetakse loomulikuks, et vaja on
elementaarseid põhitõdesid auto funktsionaalsusest, näidikute jälgimisest,
esmaabist ja liiklemiseks vajalike reeglite tundmisest, siis internetis liiklemiseks
arvatakse piisavat riist- ja tarkvara olemasolust.
Paralleeli
vedamine on üsna asjakohane. Kui ikka internetis liiklemisel käitutakse nagu liiklushuligaan tänaval või enesetaputerrorist,
siis tulemused võivad olla sama koledate tagajärgedega, kui päris maailmas.
Kõige lihtsam ja
kiirem on end ohutuma tunda, kui mõelda millist infot me ise endast kübermaailma
jätame. Meedias on vahel sõnumeid, kuidas üks või teine juriidiline isik on
kliendi isikuandmetega pahasti käitunud või kuidas töötlejad vastutustundetult
Kliendi andmetega ringi käivad.
Lõviosa hulk
isikuandmeid, mis inimesele koledaid tagajärgi toovad, avaldatakse Inimese enda
poolt veebis. Tänapäeval on selleks sotsiaameedia (sh ajaveebid, kodulehed,
pilgipangad), mitte töötlejate infosüsteemid või osavnäppudest häkkerid.
Kõik suured asjad
koosnevad pisiasjadest. Kui alustada sellega, et mõelda ennem enter-nupu
vajutamist, kas ollakse täiesti kindel, et see info ka 10 aasta pärast avalikustatuna
enda jaoks sobib, siis on juba suur samm tehtud.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar