esmaspäev, 19. juuni 2017

Eneseväljendamine erinevatel toolidel istudes

Mõtterongid vuravad täiesti kaootiliselt. Kaleidoskoop keerleb ja ennem, kui jõuad näha, tekib juba uus... sõna tähendus, sisemine tsensuur, suhtlemine, enda arusaadavaks tegemine, vastutus oma sõnade ja tegude eest, eesmärgid ja nende saavutamine, aja planeerimine, tahtmine vs vajadused jnejne.

Teen viimaseid ettevalmistusi viimase avatud loengu pidamiseks ennem nn Suure Suve saabumist. Kuidas viia sõnum tundmatu hulga ja isikutest koosneva kuulajateni nii, et sisu ei hajuks või ebaselgeks jääks? Hamletlik küsimus, kas pole! Kus on tasakaalupunkt, et tulemus hea saaks? Hea siis selles tähenduses, et kuulajad saaksid enda jaoks vajalikud teadmised ja mina saaksin teadmise, et olen sihipäraselt oma aega ja teadmisi kasutanud?

Olen abstraktses tähenduses istunud nii loengupidaja toolil kui ka kuulaja toolil. Ühelt poolt on küsimus selles, mida mina edasi anda tahan ja kuidas ma seda teen ning teisalt, mida kuulajal oluline ja vaja teada saada on, et üritusele kulunud aeg mahavisatuna ei tunduks. Subjektiivne mõlemapoolselt. Kuldse kesktee leidmine alati. Iga kord on erinevad inimesed. Nii erinevate teadmistega, kogemustega, kui ka isiksustena. Alati põnev ja iga kord erineval moel. Pole kahte identset loengut, isegi kui teema ja ülesehitus samane on.

Reeglina jäävad mõlemad pooled rahule, st siis mina ja kuulajad. Alati olen saanud ka uusi vaatenurki, impulsse ja teadmisi. Loengute pidamise edukuse võtmeks on interaktisoon loengu pidaja ja kuulajaskonna vahel. Seega peab avatus ja huvi olema juba eelduslikult mõlemapoolne. Üks pool  peab olema huvitatud teadmiste edasiandmisest ja teine pool peab olema huvitatud teadmiste vastuvõtmisest. Negatiivne või inertne eelhäälestus ei anna head tulemust.

Arutelud ja diskussioonid on alati tervistatavad ja tagavad tulemuse edukuse. Miks? Küsimuste esitamiseks ja arutlemiseks peavad mõlemad osapooled mõtlema. Protsessi käigus analüüsitakse kuuldut ja tekib uus teadmine mõlemal poolel, ehk siis kõik muutub mitmekihilisemaks ja värvilisemaks.


Sedakorda siis sellised uitmõtted. Aeg asuda teele. Järgmise korrani!

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Kuidas ma ellu jäin

Tervitused kevadest minu armas, unarusse jäänud ajaveeb. Kevad on õhus, tuules ja päikeses, mida aina rohkem on. Kas kõik on hästi, küsivad...