Sõna jõud |
Tea, kas tähtede
seis on keeruline, aga inimesed on rahutud või siis pehmemalt öeldes torkavad.
Igale aktsioonile järgneb reaktsioon – vana tõde. Vanarahvas ütles ka seda, et
mida külvad, seda lõikad.
Tegelikult kummitab
mind viimasel ajal üks teema: ütleja ja vastutuse seos väljaöeldud sõnade eest.
Pigem sellest aspektist, et kas ütleja
adub seda, milline võib olla tagajärg tema poolt väljaöeldud sõnadele või kas
see üldse teda huvitab? Ja nagu naksti sattusin lugema Malluka postitust sellest, kuidas ta on poliitikakauge inimene ning
mis selle väljahääldamine talle kaasa tõi. Sattus olema väga hea ja ilmekas
näide sellele minu peas keerlevale teemale.
Seda mõttejuppi
veeretades keerdusid kaks külge: kas Ütleja saab aru vastutusest oma
väljaöeldud sõnade kohta ja teine on see, et kas ta üldse adub/huvitub, et ta
sõnadel mingi mõju võib olla. Selge on see, et ühe inimese väljaöeldud sõnad
mõjutavad rohkem kui teise inimese poolt öeldu. Siit edasi tekkis küsimus, kas
Inimene, kelle sõnadel on kaalu, peaks oma väljaütlemisi hoolikamalt sõnastama?
On ju vanasõna – see, mis on lubatud Jupiterile, ei ole lubatud härjale ja ka
vastupidi (selle osa vanasõnast on aeg rahvakäibest eemaldanud).
Edasi vaatlesin
läbi selle võtme blogijaid ja jõudsin samadele tee-otstele: igal
kirjutisel on sõnum ja kui see eesmärgini jõuab, siis on sellel ka mõju. Mida suurem hulk lugejaid, seda laiem on kõlapind (mõni ütleb nüüd, et
elementaarne Watson. No ja ongi ju). Ma ei arenda edasi mõtet teemal, et osade
jaoks ongi blogimise eesmärk võimalikult suur lugejaskond ja et see on ka mingil
määral elatusvahend. Aga kui on blogi,
millel on lai lugejaskond ning kui veel lisandub fännklubi, siis saab seda
isikut arvamusliidriks nimetada.
Jätan kõrvale
arvamusliidri olemuse üle arutlemise ja jätkam mõttekeerdu: kas arvamusliidrina
sõnade väljaütlemisel on mõju teistsugune kui tavainimese omadel? Kaheldamatult
on. Esiteks juba sõnum ulatub suurema hulga inimesteni ja kui Ütleja sõnadel on
kaalu, siis need sõnad kujundavad selle hulga seas
arvamust/arusaamist/seisukohti. Seega on
Ütlejal võimalus mõjutada mingit hulka inimesi. Ega muidu ei kasutataks
blogijaid turunduskanalitena mingi toote/teenuse läbimüügi suurendamiseks või
kaubamärgi tutvustamiseks.
Sealt edasi
jõudsin küsimuseni, et kui mõju on olemas, siis kas need Inimesed ise ka seda
aduvad ja kas nad teadlikult tegelevad sõnumite kaudu arvamuse kujundamisega?
Sellel kohal tekkis tõrge. Ma arvan, et suur osa nn eraisikutest blogijatest ei adu seda võimalust
ega ka mitte vastutust. Tundub, et see on nn teisene väärtus, mille sisusse ei
ole süvenetud. Esmane väärtus suure lugejaskonnaga blogide puhul on see, et on
suur hulk lugejaid ja kaasaelajaid ning vahendatava toote või teenuse või kaubamärgi reklaamimine.
Sellel teemal
mõtisklen ma ilmselt nii- või naapidi veel paljudel kordadel. Teadvustamise ja
teadliku sõnade edastamise teema, selle mõju ja tagajärjed on mind intrigeerinud
väga pikka aega. Siis kui eelmises töises elus läbirääkimisi pidasin, siis oli
avastus, et hästi läbimõeldud sõnumiga võib saavutada enda jaoks kiireid,
vajalikke ja sobivaid eesmärke tõeline nn Heureka koht.
Palju häid
mõtteid!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar