Jätkuvalt taban end esitamast küsimust – miks Inimene endalt ise võimalused ära võtab? Kui
see teadlikult toimub, siis on kõik hästi. Suurem osa silmaklappe paneb Inimene
endale ise pähe alateadlikult, ehk siis lähtudes neist mõttemustritest, mida ta
kasvades on kujundanud ja suur osa klappidest tuleneb stereotüüpidest, mida
sootsium meisse istutanud on ilma, et me seda aduksime.
Kui lapsepõlves
oleme absorbeeriva mäluga, mis ahmib endasse kõik, mida näeme ja kogeme, siis kasvades
hakkame valikuid tegema. Ehk siis hakkame meid ümbritsevale infole filtreid
looma ja vastu võtma seda infot, mis
meile tundub vajalik/kasulik või hea olema. Sellest saab alguses nn selektiivne
tajumine – kuuleme ja näeme ning reageerimine vaid sellele, mis tundub meie
jaoks sobiv olema. Ülejäänu osas kasutame kahe kõrva meetodit – ühest kõrvast
sisse ja teisest välja.
Näitena võib tuua
osalemist ühel ja samal üritusel. Vahet pole, mis selle kogunemise ühine nimetaja
on – sõpruskonna kogunemine, koolitus, nõupidamine vms. Telefoniefekti ulatuse
määrab vaid grupi suurus, st mida rohkem Inimesi osaleb, seda erinevam on algse
info hilisem taasesitamine. Kuni selleni välja, et Osaleja võib leida end
esitamast küsimust – kus ma siis olin, kui seda osa räägiti?
Algselt aitavad
neid filtreid kujundada vanemad – ära tee, ära mine, ära roni või nii ei tehta
jms. Kasvades hakkame neid filtreid ise looma, vahel teadlikumalt, vahel
vähemteadlikumalt. Aina rohkem kasvab meedia (eriti sotsiaalmeedia) osa nende
filtrite kujunemisel ja aina nooremaks muutub mõjutatavate sihtgrupi vanus.
Eitavas
sõnastuses mõtete edastamine või saamine lõppeb sellega, et info Vastuvõtja aju
blokeerib ka vajaliku tuleva info kuni selleni, et vahetab kanalit. Kui negatiivne infovoog ületab
taluvuse piiri või kui sellises infovoos elada pikema perioodi kestel, siis
Vastuvõtja hakkab ise infot samas võtmes edastama. Kui sellise mõttemustriga
Inimesele esitada positiivse sisuga küsimus, siis tuleb vastus
automaatselt eitav. Näiteks, kui esitada küsimus – millal kohtume?
Negatiivses mõttemustris Kuulaja vastab – mulle ei sobi see või teine aeg ja
seda mõtlemata. Vastaja ei teadvusta, et temalt küsiti, millal on võimalik;
mitte seda, millal ei sobi.
Teadlased on
virnade viisi teinud sellekohaseid uuringuid, kuid need on pikad ja keeruliste
tekstidega ning polegi aega ja vajadust detaile teada. Kindel on see, et
tulevik on infosõdade päralt ja käib võidujooks, kes esimesena midagi
inimesteni toob. Info hakkab oma edasist elu iseseisvalt elama sellest
avaldamisehetkest. See on ankur või stardipunkt, mille ümber edasine tants
käima hakkab. See on mõne teise heietuse teema.
Infokülluses
elamine nõuabki filtrite seadmist, kuid seda tuleb teha teadlikult ja ilma
eitava sõnastuseta. Vastasel juhul võib nägemata/kuulmata jääda oluline ja kasulik
info, mis aitab mõnusamalt, kergemalt ja vähema ressursiga endale seatud eesmärkideni jõuda. Selleks aga on vaja Aega.
Ütlusest – mu ei
ole Aega - on saanud kultus. Ja
kultusega mitteühinenuid vaatab sootsium kriitilise pilguga. Palju räägitakse innovatsioonist, loovast lähenemisest ja mõtlemisest (thinking outside of the box) ning kinnitatakse, et ilma selleta pole inimkonnal tulevikku. Vähem räägitakse sellest, et eitava mõtlemise ja rääkimisega ei saagi olla mingit loovust. Kui Inimene ütleb EI, siis ta ei keskendu mitte lahenduse leidmisele vaid neile põhjuste sõnastamisele, miks midagi teha ei saa. Järjekordne inimkonna paradigma.
Kokkuvõtvalt võib
tõdeda, et kui aeg-ajalt vaadata üle need filtrid, mida oma peas ise loonud
oleme ning neid nn ümber seadistada, siis tulemuseks jõuab meieni info
kujul, mis aitab meil järjekordse eesmärgini vähima vaevaga jõuda.
Laiskus on
edasiviiv jõud. Muidu poleks see Nimetu Keegi iial ratast leiutanud ja me
liduksime siiani huilates mammutite sabas!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar