teisipäev, 12. juuli 2016

Blogimisest veel...

Mõte ajaveebi pidamisest jäi pähe pesa edasi meisterdama. Mind hakkas huvitama üldine pilt puhtisiklikust vaatenurgast – ehk siis mida inimesed kirjutavad; mis on see eesmärk, miks neid ajaveebe peetakse; millised on enimloetumad blogid; milline on enimloetud blogide infoarhitektuur; mis vanuses on enimloetumate ajaveebide pidajad; kas ja palju kasutatakse oma ajaveebide loetavuse tõstmiseks reklaami/teavitusi ja mõned küsimused olid veel. 

Kuna ma ei plaaninud akadeemilist uurimust, siis kõik alljärgnev on puhtal  kujul minu isiklik arusaam, kuigi põhineb faktidele, mille aluseks võtsin.

Selleks, et aru saada, milline võiks olla nn eeskujuliku ajaveebi pidamise teekond lugejateni ja milline on nn Hea Tava ajaveebi tegemisel, otsisin mõned veebiallikad, mis ajaveebi pidamist juhendasid. Mulle isiklikult meeldis kõige rohkem Dreamgrow blogi selle kohta.  Kodulehel ringiliikumine mugav; selge ja arusaadav lugeda ning ka vajadusel lihtne otsinguid teostada.

Järgmiseks otsisin üles eestikeelseid ajaveebe koondavaid veebikodusid. Tundub, et suurimaks kolmeks koondajaks on järgmised veebilehed: http://blog.tr.ee, http://blogs.station.ee, http://eestiblogid.ee. Sotsiaalmeedias on ka eraldi kommuune loodud, kuid neid ma järeldustele jõudmiseks ei kasutanud.

Surfasin mööda neid kolme veebiallikat ja lappasin läbi igast ca 100 populaarsemat ajaveebi. Igal neist on oma metoodika, kuidas ja mille aluses seda esimest sada reastatakse. Võtsin mulje saamiseks aluseks igast esimesed sada (või mõni üle selle). Mingeid arvulisi näitajaid ma koostama ei hakanud.

Milliseks osutusid tulemused nende pea või üle 300 esiajaveebi põhjal?
 Mis on see eesmärk, miks ajaveebe peetakse?
-       Ettevõtlusalase tegevuse laiendamiseks: reklaam ja turundamine. 
-      Tuntuse laiendamiseks, populaarsuse võitmiseks hoidmiseks või poliitilisel pildi olemiseks. nn oma enese rõõmuks.

Mida inimesed ajaveebides kirjutavad?
-   Ettevõtlusega seonduvates ajaveebides on tutvustused, isetegemised, teenus- ja tootetutvustamise ning ostmisega seonduv jms,
-    Üle poolte eraisikute (kes ei ole ei avaliku elu tegelased ega poliitikud) esiblogidest kajastavad inmeste hinnanguid, mõtteid, loomingut, tegemisi ja toimetamisi. Üldjuhul seotud sõpruskonna ja sotsiaalmeedia võrgustikega.
-    Avaliku elu tegelaste ja poliitikute ajaveebe ma pikemalt lugema ei hakanud.
Milline on enimloetud blogide infoarhitektuur?
-   Ettevõtlusega  seonduvad ajaveebid on teadlikult ja üldjuhul professionaalide poolt tehtud. Mis on ka arusaadav ja mõistetav, sest eesmärk on suurendada klientide arvu ja rahavooge.
- Avalike elu tegelaste ja poliitikute ajaveebid on nii ja naa. On neid, kes on kasutanud professionaalide abi ja siis on teised, kes on oma parema äranägemise ja sisetunde järgi infoarhitektuuri loonud.
-   Eraisikute puhul (kes ei ole teadlikult ajaveebi pidamist sissetuleku allikana kasutamas) on üldjuhul tekkepõhine info ülesehitus. 


Mis vanuses on enimloetumate ajaveebide pidajad?

-     Ettevõtlusega seonduvat ajaveebide pidajate ealist vahemikku ma otsima äriregistrist ei hakanud.
-     Avaliku elu tegelaste ja poliitikute puhul pole vanus oluline.
-  Eraisikute puhul jääb ajaveebipidajate vanus vahemikku 18-35. See on sarnane vanusegrupile, millele viitab ka Dreamgrow blogis postitus sotsiaalmeedia statistika kohta.

Kas ja palju kasutatakse oma ajaveebide loetavuse tõstmiseks reklaami/teavitusi?

  -   Ettevõtlusega seonduvad ajaveebid kõik.
-     - Avaliku elu tegelased ning poliitikute ajaveebides on reklaamiga nii ja naa. On blogisid, kus on reklaami ja teisi, milles on neid vähem.
-    - Eraisikute puhul nii ja naa. Nende ajaveebide pidajad, kes kasutavad blogindust sissetulekute saamiseks on rohkem või vähem reklaame. Need, kes peavad ajaveebe nn jagamiserõõmuks, neis reklaami pole.

Mida sellisest nn kiirülevaatest järeldada saab?
-   Nagu iga teema puhul taandub kõik küsimusele – mis on ajaveebi pidamise eesmärk?
-  Eraisikutest ajaveebe on rohkem kui juriidilisest isikutest ajaveebe.
-  Juriidiliste isikute ajaveebid on organiseeritumad, kuid vähem loetumad kui eraisikute ajaveebid
-  Suurem osa eraisikutest ajaveebi pidajatest jäävad vanuserühma 18-35. Selles vanuses inimesi elab 2016. a Statistikaameti andmetel Eestimaal  327 850.  Olemasolevat tõest ajaveebide arvu ei kajastu kuskil. Leidsin hinnangulisi numbreid – ajaveebide arv Eestis võib jääda vahemikku 16 000 kuni... (teadmata arv). Seega on hinnanguliselt iga 20 Eesti inimese kohta 1 ajaveeb.



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Kuidas ma ellu jäin

Tervitused kevadest minu armas, unarusse jäänud ajaveeb. Kevad on õhus, tuules ja päikeses, mida aina rohkem on. Kas kõik on hästi, küsivad...