Vaatasin eile
saadet, milles näidati, kuidas inimese aju strateegiliselt valesid otsuseid
teeb. Ikka saab alguse kõik sellest, et inimene on harjumuse ori ning kui ei
teadvusta oma toimetamisi, siis on vead juba ennem alustamist sisse
programmeeritud.
Saates näidati
läbi katsete, et inimese mõtlemine ei ole ratsionaalne, vaid emotsionaalne,
kusjuures tulemus, mida läbi kahe erineva katse testiti, on samane.
Me ei sünni siia
ilma tabula rasa’na. Meil on kaasas
see kümnete tuhandete aastate kollektiivne mälu. Samas on ju nii, et ühel
hetkel kasvades me saame endast teadlikuks. Sealt edasi on see kriitiline
punkt, mida me selle teadmisega peale hakkame: kas elame ülejäänud elu
argumentidega, et midagi muuta ei saa ja elu lihtsalt ongi ebaõiglane või siis
tegeleme enesearenguga.
Kui elada muutusi
välistades, siis on terve maailm meie vastu ja elu on mõttetu, kuid mugav ja
oluliselt väiksema energiakuluga. Kui tegeleda arenguga, siis on tee täis
pidevaid kukkumisi ning ronimisi, kuid selle eest avardav.
Inimese valmidus
tegutsema asuda on suurem, kui reaalseks hakkab muutuma kaotuse võimalus
(ükskõik siis mille – kaaslase, raha, kodu, vms). Kui tuleb valikuvõimalus, kas
võita või säilitada status quo,
eelistab inimene pigem varblast peos ja laseb sellel tuvil seal katusel rahulikult
edasi olla.
Ehk siis, kui on
tõenäosus midagi kaotada, siis tuleb tegudele asuda ja kui võitmisevõimalus,
siis igaks juhuks mugavustsoonist ei väljuta. Isegi siis, kui see võidu
mittesaamine ei halvenda olemasolevat olemist. Sellele lihtsale tõele on ülesehitatud terve
tänapäevane tarbimisühiskond - osta kaks (või mingi muu number) ja maksa ühe
eest.
Saate lõpetuseks
arvasid teadlased, et inimese mõtlemist kiiresti muuta pole võimalik, küll aga
on võimalik muuta keskkonda. See kõlaks üsna asjalikult, kui me ei elaks kõikehõlmavas
osta-müü-vaheta keskkonnas.
Müüjal on soov
müüja ja seda võimalikult madala omakulu ning võimalikult suurema kasumiga.
Selle nimel on kontsernid loonud uurimiskeskusi ja palganud autoriteetseid teadlasi,
kelle ülesanne on uurida tarbijat ning panna ta võimalikult palju ja sageli
ostma. Kui ühel pool on teadlased ja teisel pool on aina suuremas
mugavustsoonis elav inimene, siis ei ole vaja tulemust pikalt ennustada.
Me elame maailmas,
kus muutused toimuvad aina kiiremini ja neid on rohkem. Ühel hetkel tekib
kriitiline ajalõhe muutunud keskkonna ja selles elavate inimeste teadmiste/oskuste
vahel. Ehk siis võimaluse hulk aina suureneb ja oskus neid kasutada ei jõua
järele. Kui keskkonna areng on kiirem, kui keskkonnas olijate areng, siis tekib murdepunkt, mille tulemust täna on raske prognoosida. Aeg näitab.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar