Vihmajärgne Varjudemaa |
Kirjutasin ühes
eelnevas postituses, et Varjudemaal ei ole
Ajal mingit tähendust. Siin olles võib vabalt pidada Vihmapüha millal
iganes - isegi siis, kui päike paistab.
Mulle meeldib õues jalutada peale seda,
kui vihmasadu on lõppenud. Siis lõhnab kõik intensiivsemalt ja tunne on, et
kohe-kohe juhtub midagi väga head. Ennem
vihma on paineline ootus ja õhk ootab koos kõikide teistega. See ei ole selline
helge ootus, pigem selline hoiatav.
Aga ennem
Varjudemaale jõudmist ei eelne ega ei järgne mingeid aistinguid ega hoiatusi.
Lihtsalt märkad ühel hetkel, et Aja tähendus on kadunud. Kui ennem olid mu
päevad kuude kaupa ette pea pooletunnise täpsusega ära sisustatud nii, et mu Suur
Laps irooniliselt ükskord küsis, kas emaga suhtlemiseks tuleb aeg kirja panna,
siis nüüd pole ma jupp aega oma välismälu pidanud isegi mitte avama.
Mida Varjudemaal
Vihmapüha aegu tehakse? Sedakorda on mind hommikust saati kummitanud mõtted
tasakaalustamisest, killustumisest ja esivanematest. Kuna ma oma blogile panin
pealkirjaks Tasakaalukunstnik, siis oleks asjakohane veidi sellel teemal
heietada.
Mulle meeldib
sõna “heietamine” – silmade ette kangastub pilt heide valmimisest villavabrikus ning mälestus sellest, kui hoolikas pidi olema selle masina
jälgimisel, et heie oleks ühtlane ja ei katkeks. Aga see on lapsepõlvemälestuste kategooriasse
kuuluv ja ei ole tänane teema rohkem kui, et eks see heietamine sellest heidest
tuleb.
Lugesin üdini
asjaliku kirjanduse vahele Aleksei Plehhovi „Siala kroonikate” triloogiat. Seal toimus Hea ja Kurja Võitlus ning Hea
Esindajad uurisid ühe sõbraliku linnakodaniku käest, et millega ta leiba
teenib? Küsitav lasi peast läbi need tegevused, mis leiva lauale toovad ning
võttis nad kokku nimetusega Taskaalukunstnik. See nimetus tundus olevat väga
andekas ja kui blogile hakkasin nime panema, siis meenus kohe.
Juba vanad
ladinlased ütlesid – nomen est omen
(nimi on ettekuulutus). Ja kui nimetuse tähendusel üle sügavamalt mõtlema jäin,
siis tabasin end mõttelt, et terve elu ongi üks tasakaalustamine.
Inimene teeb pidevalt
valikuid millegi vahel selleks, et otsuseid vastu võtta. Sageli seda ei
teadvustatagi ja siis hiljem öeldakse - oi näe, see oli juhus (õnnelik ka veel).
Juhuseid ei ole olemas. On ahelotsuste read, millele tähelepanu ei pöörata ja
kui tuleb nn ahhaa efektiga tulemus, siis räägib Inimene juhusest. See teadmine
oli minu jaoks kunagi Suur Leid. Juhuseid ei poeta Inimese Teele Emakene
Saatus, vaid Inimene otsustab ristteele jõudes, kuhu ja kuidas edasi.
Tänapäeval
räägitakse vee lisaks nn liblikatiivaefektist, mille sisu on juba vaikselt muutmas oma kaoseteoorias
olevast algsest tähendusset. Tänases päevas kasutatakse seda mõistet, kui tahetakse
väljendada mõtet, et tänane otsust avaldab homme mõju teisel pool maakerea.
Ennem, kui
kirjutama hakkan, kuidas minust Tasakaalukunstnik sai, teen sellele veel ühe
kõrvalepõike. Kui vaadata, mille vastu meedias (sh siis nii kirjutav kui
audiovisuaalne meedia) enim huvi tuntakse, siis võib teha järelduse, et
Inimesed huvituvad aina rohkem biograafiatest, reality show’dest ja väga
isiklikest lugudest. Ja mis saabki olla huvitavam, kui kaasinimese Lugu? Nagu
ma oma ühes esimeses postituses ka kirjutasin, et Inimene oma olemuselt on
sotsiaalne loom. Kui ma oma blogi
statistikat vaatan, siis ilmselgelt on loetumad need kirjutised, mis
keskenduvad isikliku kogemuse kirjeldamisele. Kõrvalepõike lõpp.
Niisiis, kuidas
ma jõudsin sinnani, et pidin hakkama teadlikult tegelema tasakaalustamisega, et
oma eesmärke saavutada. Selleni jõudsin liiga noorelt. Ma võiks kirjutada oma
elust kogutud teosed (nagu enamus Inimesi). Mu elu on olnud nagu ameerika mäed,
filmistsenaristid ja kirjanikud oleksid kadedusest näost rohelised, sest nemad
peavad omama head fantaasiat, et kassaedu saavutada, mulle aga piisaks
meenutamisest.
Algus pole väga
adrenaliinirohke ega põnevust tekitav; pigem sellest koguperefilmist, kus kõik
on roosa ja ninnu-nännu. Ma olin täiesti klassikalise perekonna teine ja noorim
laps. Mul oli Suur ja Maailma Parim Vend, armastavad vanemad ja kaks komplekti
vanavanemaid ning hulk tädisid ja onusid
ning nende lapsi.
Kõik suved veetsin
maal vanavanemate juures ja muud suured pühad ka ning koolile eelnenud aasta
otsa. Ema ei käinud tööl ja minul ning vennal oli lapsehoidja. Lapsehoidja
oli pigem kolmas vanaema ja ta oli minu jaoks väga tähtis kuni oma surmani.
Olin umbes 16, kui ta teispoolsusesse läks. Mul ei ole oma väikelapse-east
mitte ainsamatki halba mälestust, negatiivset emotsiooni või aistingut. On mõned mälestused, mis on kurvad, kuid need ei ole painavalt tulevikku suunduvad. Kõik,
mida aegade jooksul olen meenutada suutnud,
on sellises helges ja kuldses halos.
See roosa udu
hakkas hajuma, kui ma kooli läksin ja ema tööle läks. Aga ma ei mäleta, et kool
oleks murekoht olnud. Tunnistusi vaadates olin lausa illikuku ja
eeskuju-etalon. Mulle ei meenu, et
vanemad oleks meie kuuldes kunagi häält tõstnud. Mu vanavanemad olid täpselt
sellised, millistena kujutakse neid koguperefilmides. Esivanematele ja lastetoale pühendan
mõned järgmised heietused, sest minu kujunemisloole on nad suurt mõju avaldanud.
Ilmselt see üdini
turvaline ja helge lapsepõlv rajasid minu kasvades nii tugeva vundamendi minus,
et ükski järgnevas eluetappides läbimöllanud tornaado ei suutnud alustalasid
kõigutada ja ma ei kaotanud meelemõistust ning ei murdunud.
Selline
roosamanna ei saagi lõpmatuseni kesta. Eks vanemate vahel olid kindlasti ka
erimeelsusi, kuid need ei kajastunud minu argipäevas ega kasvatuses. Esimesed
mälestused vähe valusamatest aegadest on pärit algkooli ajast, kuid need ei ole
seondu ühegi hirmuga. Sealt mäletan vanematevahelisi jäiseid vaikusi ning väga
lakoonilisi suhtlemisi, ärevust emapoolse vanavanemate olemises ja sagedasemaid
külaskäike ning seda, kuidas täiskasvanud sulgusid Suurte Inimeste
jutuajamiseks teise tuppa või meid saadeti vanaonuga linna peale kohvikusse.
Olen oma
mineviku algosadeks lahti harutanud sellel Varjudemaal olemise ajal (ka aegade jooksul ennem seda), otsinud seoseid
ja muid juppe oma kujunemisloos, mida oma mõttemustritest lahti harutada ning minevikku saata. Aeg on minevikuga lõplikult rahu teha.
Inimesed tulevad meie eluu põhjusega. Nad õpetavad meile midagi ja Inimene omakorda õpetab midagi sellele Külalisele oma elus. Kui kodused ülesanded on tehtud ja teadmised omandatud, siis viivad teed lahku ja igaüks jätkab oma Teed. See
on ka üheks põhjuseks, miks ma kirjutan.
Esimene tornaado
saabus minu helgesse olemisse, kui olin 11-aastane. Siis tapeti mu 16-aastane vend. Minu
Hea, Tark ja Suur Vend. Minu Iidol ja minu ema Kõige Tähtsam Inimene. Sellest
on möödas pea 40 aastat ja ma võin siiani meenutada seda hetke
detailideni. Siiani on meeles, kuidas aeg peatus.
Lõpetan selle
postituse siin ja jätkan seda järgmises postituses kohalt, mida loen oma
lapsepõlve lõpuks ja Tasakaalukunstniku tee alguseks.
Väga huvitav blogi ;)
VastaKustuta