Kui Indigolane
kirjutas esindusfiguuridest,
siis mul tekkis tahtmine arutleda tiba täitevvõimu kapsaaia üle.
Mööda uudiste pealkirju surfates jõudsin artiklini,
milles Rahandusministeerium seab kahtluse alla Statistikaameti töötamise
efektiivsuse. Artiklit lugedes tõusid mõlemad kulmud kõrgele ja küsimärke
tekkis rohkem, kui vastuseid pakkuda oli.
Avaliku halduse
kohta kehtib reegel – kõik mis on lubatud, on seadusega sätestatud ja ülejäänud
on keelatud. Seega ei ole võimalik avalikus sektoris omal paremal äranägemisel
tegeleda mitte millegiga, ükskõik kui efektiivne või kasumlik see ka oleks. Selles valguses on selline väljaütlemised ühe vastutava ametniku suust kohe eriti vastukäivad.
Statistika tootmiseks
on terve seadus,
mis paneb paika reeglid. Riiklikku statistikat toodetakse
riikliku statistika programmi alusel, mis kinnitatakse viieks aastaks ning
vaadatakse üle igal aastal. Selle üks osa
on Vabariigi
Valitsuse kinnitatud statistikatööde loetelu. Eesti on kaks valitsusasutust, mis toodavad
riikliku statistikat – Statistikaamet ja Eesti Pank. Need on suured raamid, kuidas Statistikaamet riiklikku tellimust täitma peab.
Statistikaamet
on Rahandusministeeriumi valitsemisalas. Igal aastal läbib see loetelu ahela:
Statistikaamet->Statistikanõukogu
(konsulteeriva iseloomuga)->Rahandusministeerium->Vabariigi Valitsus.
Statistikaamet koostab ja
esitab Rahandusministeeriumile statistikatööde loetelu igal aastal. Statistikaameti
poolt tehtavate statistikatööde loetelu kinnitab Vabariigi Valitsus
korraldusega.
Ja nüüd ma loen, kuidas on
vaja riigil tellida järjekornde analüüs, millega selgitada välja ameti statistikatööde näitajate kasutatavust ja
asjakohasust. Ehk siis asekantlser ise tunnistab Rahandusministeeriumi ja terve
täitevvõimu aparaadi haldussuutmatust tegeleda sellega, mille eest terve hulk
ametnikke palka saab?
Kui täitevvõim tellib ja ei
tea, mida ta tellib ja mille jaoks seda tellimust kasutatakse ja seda hoolimata
sellest, et efektiivseks toimimiseks on kõik võimalused olemas, siis erasektoris
tähendaks see seda, et on aeg tegevus lõpetada, kui juhtida ei suudeta.
Kui täitevvõimu allkirjaõiguslikud
ametikohad täidetakse poliitiliste figuuridega, kellel ei ole professionaalset
ega akadeemilist tausta, siis ei saagi olla teist tulemust. Teisalt, kas meie
inimesed peavad kinni maksma kellegi soove juhtida riiki, sest ta on nn õiges parteis või muidu tore inimene?
Riiklik statistika annab
need algandmed, mille alusel planeeritakse tegevusi ning mis on lähtepunktiks
riigi tasandil otsuste tegemisel. Kui Rahandusministeeriumi valdkonna vastutav
ametnik institutsiooni esindajana tõdeb, et ta pole kindel, kas need andmed on
õiged ja vajalikud, siis tekib palju laiem küsimus, et kas täitevvõim üldse
tervikuna teab, mis suunas me riigina liigume ja mis rohujuuretasandil toimub?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar