Viimaste aegade
meediakajastused on olnud sellest, et eriarstini on lootusetu jõuda,
erinevatest vigadest ravimisel ja sellest, et peagi peavad kõik tervishoiuteenuse
osutajad teavitama Patsienti sellest, kuidas ta saab meediku kohta, kelle
teenusega ta rahul pole, kaebust esitada.
Eestis on olemas Patsientide Esindusühing (EPE).
Idee järgi võiks Patsient, kellel on mure, pöörduda esimesena selle
organisatsiooni poole, kes siis juhendaks või annaks nõu, kuidas edasi. Veebilehel
on ka hulk erinevaid abimaterjale. Esmapilgul on kõik tore ja justkui toimiks ka,
kuid kui uurima hakata, siis see infohulk ja ülesehitus on pigem formaalne ning
sisaldab ohtralt kantseliiti. Paljud lingid ei tööta. Peab olema tõeliselt
kannatlik, et enda jaoks vajalik info üles leida.
Kui Inimene on
haige ja ta on sattunud meditsiinisüsteemi hammasrataste vahele, siis on ka
kõike muud, kui selge mõtlemise ja ratsionaalse käitumisega. Kindlasti ei tea
suur osa inimesi sellestki, et on olemas organisatsioon, mis tegeleb
Patsientide nõustamisega ja seda ilma rahata (vähemalt esmasel kohtumisel).
Ja tegelikult on hoolimatult
koheldud Patsiendi suurimaks sooviks tervis korda saada ja seejärel alles
selgitada, kas/kes vea põhjustas ning see meedik ka oma teo või tegevusetuse tõttu
vastutusele võtta.
Mida teha siis, kui tundub, et ollakse
meditsiinisüsteemi hammasrataste vahele jäänud:
- Esmalt
emotsioonid välja elada ja maha rahuneda. Kirja panna kõik faktid, mis on
asjakohased.
- Patsiendil on õigus pöörduda teise arsti poole teisese arvamuse saamiseks. Teisese arvamuse samiseks annab patsiendile saatekirja perearst või patsiendi raviarst. See on Patsiendi ÕIGUS, millest meedik EI SAA keelduda. Peab kindlaks jääma nõudmise esitamisel ja sellest mitte taganeda, kui tundub, et olukord aina halveneb;
- Kui tervis halveneb ja vaevused süvenevad ning perearst ei tee analüüse või anna suunamiskirja eriarsti juurde, siis tuleb minna EMO’sse ning sealt mitte enne lahkuda, kui läbivaatus on tehtud;
- Pöörduda Patsientide Esindusühingu või tervishoiuteenuste kvaliteedi ekspertkomisjoni poole. Avalduse koostamisel kasutada lähedaste abi, kui tundub, et emotsioonid või valu ei lase keskenduda. Avalduses tuleb keskenduda faktidele ning emotsioone välja jätta;
- võib pöörduda riigipoolse õigusabi saamiseks taotlusega vastava institutsiooni poole;
- võib pöörduda ka meditsiiniõigusega tegelevate advokaadibüroode poole. Google’t kasutades leiab enda jaoks sobivama. Kui tekib mõte, et õigusabi teenus on kallis ja raha selleks pole, siis ei tasu heituda. Võib paluda teenuse osutamist tulemustasu eest, st et Kliendiga sõlmitakse leping, et kui tervishoiuteenuse osutaja osutub vea teinuks, siis Patsiendi kasuks väljamõistetud summalt teatud protsent tuleb tasuda õigusbüroole. Selleks, et advokaadid sellise tingimusega nõustuda saaksid, peab faktid ja kirjelduse kirja panema (arvestama peab sellega, et kõike kirjapandut peab olema võimalik tõendada) ning hinnangu andmiseks advokaadile esitama.
- Ei tohi jätta reageerimata, kui adutakse, et meedikud on ravimisel vigu teinud. Mida rohkem pöördumisi, seda suurem on tõenäosus, et nende vigadega tegeletakse laiemalt ning meedikute ringkaitse ei saa ka olla lõputu.
- Patsiendil on õigus pöörduda teise arsti poole teisese arvamuse saamiseks. Teisese arvamuse samiseks annab patsiendile saatekirja perearst või patsiendi raviarst. See on Patsiendi ÕIGUS, millest meedik EI SAA keelduda. Peab kindlaks jääma nõudmise esitamisel ja sellest mitte taganeda, kui tundub, et olukord aina halveneb;
- Kui tervis halveneb ja vaevused süvenevad ning perearst ei tee analüüse või anna suunamiskirja eriarsti juurde, siis tuleb minna EMO’sse ning sealt mitte enne lahkuda, kui läbivaatus on tehtud;
- Pöörduda Patsientide Esindusühingu või tervishoiuteenuste kvaliteedi ekspertkomisjoni poole. Avalduse koostamisel kasutada lähedaste abi, kui tundub, et emotsioonid või valu ei lase keskenduda. Avalduses tuleb keskenduda faktidele ning emotsioone välja jätta;
- võib pöörduda riigipoolse õigusabi saamiseks taotlusega vastava institutsiooni poole;
- võib pöörduda ka meditsiiniõigusega tegelevate advokaadibüroode poole. Google’t kasutades leiab enda jaoks sobivama. Kui tekib mõte, et õigusabi teenus on kallis ja raha selleks pole, siis ei tasu heituda. Võib paluda teenuse osutamist tulemustasu eest, st et Kliendiga sõlmitakse leping, et kui tervishoiuteenuse osutaja osutub vea teinuks, siis Patsiendi kasuks väljamõistetud summalt teatud protsent tuleb tasuda õigusbüroole. Selleks, et advokaadid sellise tingimusega nõustuda saaksid, peab faktid ja kirjelduse kirja panema (arvestama peab sellega, et kõike kirjapandut peab olema võimalik tõendada) ning hinnangu andmiseks advokaadile esitama.
- Ei tohi jätta reageerimata, kui adutakse, et meedikud on ravimisel vigu teinud. Mida rohkem pöördumisi, seda suurem on tõenäosus, et nende vigadega tegeletakse laiemalt ning meedikute ringkaitse ei saa ka olla lõputu.
Esitasin
võimalikult lihtsustatult esmased tegevused, mida saab Patsient enda õiguste
kaitseks teha kui tundub, et ollakse meditsiinihammasrataste vahele jäänud.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar