Kelle Aeg? |
Märkamatult olen
sattunud temposse, kus liigun määratud punktide vahel vastavalt ajakavale ning
esmaspäevast saab sujuvalt reede. Isegi tigutempos liikudes on Aja kulgemine
kiire. Mul on aastate jooksul olnud venekeelseid kursusi ja iga kord leian end
paaril esimesel loengul olukorrast, kus tõden, et tegemist on etnilise
eripäraga. Nimelt on neil raskusi kella tundmisega.
Teatavasti kehtib
koolides tunniplaan. Istusin eile pea veerand tundi auditooriumis üksi. Peale
esimesi minuteid avasin ÕISi veendumaks, et ma ise ikka õigel ajal ja õiges
kohas oleksin. Seejärel tuli mõte, et
kuna ilm pole liiklemiseks väga soodne, siis ehk on tegemist sellega, et kõik
kollektiivselt on sattunud liiklusummikutesse.
Leppisin endaga
kokku, et kui veerand tunni jooksul kedagi ei tule, siis lähen õppeosakonda
asja uurima, sest mine tea, mis ümberkorraldusi ajakavas on tehtud ja äkki mind
unustati teavitamast. Põhjus võib ju täiesti olemas olla, et ma uhkes
üksinduses olen. Mõtte lõpuni mõelnud ja
maastleitud aega asjalikult kasutades möödus veel veidi aega.
Riburadapidi
hakkasid saabuma õpilased: kahe- ja kolmekaupa. Tunni algusest oli möödunud pea
veerand tundi. Uurisin saabunutelt, mis kell on? Sellepeale teatas üks
õpilastest, et kell on mu seljataga seina peal. Ajas naerma. Kordasin küsimust,
öeldes, et mina tean, mis kell on ja lisasin, et mul on siiras soov teada
saada, kas nemad kella tunnevad. Sellepeale selgitati mulle, et kuna kooli
kohvikus vaheajal kohvi juues oli arutletav teema põnev, siis nad ei saanud
ennem selle lõpetamist ära tulla. Küsisin siis, et kas järgmine kord peaksime
tunni kohvikus läbi viima, et tundi oleks võimalik ettenähtud ajal alustada? Sellepeale
arvati, et mis see veerand tundi siis ikka tähendab. Minul tekkis siiras huvi,
et mida arvab tööandja, kui nad samase suhtumisega oma tööpäevade alustavad ja
uurisin seda, mida nad arvaksid asutustest, mis avatakse siis, kui töötajal
tuleb mõte kohale tulla enda jaoks sobival ajal. See olukord neile väga ei
sobinud.
See tuletas mulle
meelde eelnevatel aastatel olnud
kursusi, kellel oli samasugune arusaamine ajast. Ma ei ole kordagi kohanud
sellist suhtumist eestikeelsete õpilaste puhul. Jah, ikka hilinetakse (pigem on
see erand kui reegel), kuid need on üksikud õpilased ja alati sisenedes
vabandatakse hilinemise pärast. Venekeelsete kursuste puhul on see üsna
tavaline, et tunni alguseks enamust kohal pole.
Samas on nad
tunnis olles väga avatud, koostööaltid ning haaravad kiiresti teemat. Nendeni
jõudmiseks läheb oluliselt vähem aega, kui eestikeelsete õpilasteni.
Olen sel kellatundmise
teemal suhelnud ka teiste õpetajatega ning nad tõdevad, et nii ongi. Paljud
lukustavad auditooriumide uksed peale tunni algust ning tundides tehtava
iseseisva töö peavad puudujad järele esitama. Mulle selline lahendus ei sobi.
Peale esimest kollektiivset mitteõigeaegset ilmumist olen sel teemal kursusega
arutlenud ning järgmiste loengute puhul sellist olukorda enam ei kordu. Kuid
algus on igal aastal sama. Ja pole ka erialati vahet.
Kui ma mõtlen oma
venekeelsete Klientide peale, kellele tööd olen teinud, siis sellist suhtumist
pole. Kliendina teavad nad täpselt tähtaegu ja kellaaegu ning pigem on
igasugused hilinemised erandlikud. Mis viib mind ikka ja jälle tõdemuseni, et
Aeg on suhteline mõiste ja selle tähendusele mõeldakse vastavalt vajadusele.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar