Mis sellega siis nüüd on? |
Põrgut see vormi
kultus ja pimesi selle järgi enda voolimine. Mind on viimasel ajal palju
rohkem puudutanud see osa Inimestest, kes kirega kaasa elavad vastselt võimule saanud
poliitikute populistlikele väljahääldamistele. Ühed ei saa aru, millist tõde
nad kuulutavad ja teised ei adu selle sisu. Vähemalt olen ma sellisele
järeldusele jõudnud. Muud arusaadavat selgitust pole senini leidnud.
Lugesin just
ennist Indigoaalase
selleteemalisi postitusi ja vastukajasid. Viimane piisk sai karikasse ja seda
mitte postituse kirjutaja poolt, pigem see üldine reaktsioon. Meenusid nn
hetked endisest töisest elust, kus tuli mingi intervalli järel selgitada
lugupeetud täitevvõimuesindajatele nende poliitiliselt korrektsete
väljaütlemiste tagamaid ja tagajärgi.
Tänane loosung ja
selle sisu on ju pealtnäha hirmsalt õilis – Eesti rahva tervise hüvanguks, (äkki
nad muidu ise ei saa aru). Siinkohal vedas lugupeetud poliitikuid populismiregi
alt. Võiks öelda, et kohe kahesajaga. Samas mõned sammud hiljem tuli uudis, et
riigi rahalise toetuse saab Tallinna lagunemisohus olev Linnahall (millel pole
riigivaraga mingit seost) ja selle vahele mahtus uudis, et täiskohaga töötanud madalapalgalised
saavad järgmisest aastast esitada taotlusi tulumaksu tagasimaksmiseks.
Inimeste kõrvade
vahale jäi kinni see nn suhkrumaks ja siis hakkasid emotsioonid vahutama. Suur
osa mulle tulnud tänastest töistest telefonikõnedest kajastasid ka hinnanguid
selle kohta. Pidin korduvalt selle teema lõpetama ja paluma Helistajal tagasi
pöörduda algse eesmärgi juurde. Millegipärast puudutas see teema inimesi väga isiklikult.
Kui on tõusnud teised kaudsed maksud, siis sellist reaktsiooni polnud. Mis siis tegelikult häiris inimesi: kas maks
ise või see, et keegi otsustas kontrollida, mida meist keegi suhu paneb?
Ma isiklikult
arvan, et enamus Inimesi tundis end puudutatuna söömisharjumuste kontrollimise
katsesse. Remargi korras veel seda, et suurem osa neist, kes end häirituna
tundsid, ei saaks sellest puudutatud, sest neil puuduvad need harjumused, mida
justkui kontrollida soovitakse.
Huvitav on veel
see, et keegi ei ole häält tõstnud, kui paari sendi bensiiniliitri hinnatõusu
järel jaekaubanduses suvalise tarbesöögi ühele ühikule lisandub kaks kuni kolm
korda nii palju sente. See tundub justkui paratamatuse ja/või loomulikuna ja
tõsiste nägudega kuulatakse barreli hinnatõusust maailmaturul. Neid näiteid
võib veel mitmeid tuua.
Mis nende
hinnatõusude vahe on? Kas see, et seda teist hinnatõusu osa ei kinnita valitsus
või sõna “maailmaturg” on vaieldamatu argument?
Täitevvõim on viimastel aastatel hulga
kaudseid makse kergitanud ebamääraste selgitustega, mis suuremal või vähemal
määral mõjutavad täna meie tarbimisharjumusi.
Tõsi, millegi nii uudsega pole ammu välja tuldud. Ka ei elanud eestlased innuga kaasa, kui sellekohaseid debatte pidasid põhjamaad ja kesk-euroopa lähiajaloos.
Mingipärast
meenutas kogu see teater, mida etendatakse hoole ja innuga, Peeter Suure
habememaksu kehtestamise järel bojaaride pahameelt. Aga eesmärk oli ju ka
õilis: lähendada Venemaad Euroopa valgustatud kultuuriruumile, muidu kondab rahva-eliit habemed vöövahel mööda suurepäraseid riigivalitseja ruume nagu kari barbareid kuskilt minevikust.
Kas keegi
selgitaks, millest selline ohjeldamatu pahameel? Kas see, mida teha tahetakse
või see, kuidas seda tehakse? Või oli
see ebemekene viimane piisk karikasse? Ja mis seda pahameelt vaigistaks? Ka
kõik oleks hea endiselt, kui seda maksu ei tuleks?
Tõesti, olen siiralt huvitatud neist põhjustest. Mida siis nii drastiliselt erinevat või halba tehti, et
üldsuse kannatus otsa sai?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar