Mul on traditsioon aasta lõpus teha
oma isikliku aasta kokkuvõtteid, kuid pean püsima nädala jagu veel kohustuste
lainel. Kuigi kahtlustan, et ma jõuan endas nokkimiseni alles ülejärgmisel
nädalal. Töisele osale sellel aastal saan joone alla tõmmata järgmise nädalaga,
siis saab teisele tempole ümber lülitada.
Jäin täna päeva
alustades mõtlema selle üle, et miks inimeses on nii palju masohhismi ja
kuskohas see sisse kasvatakse. Kui me väiksed oleme, siis oleme orienteeritud
alati lahenduste leidmisele ja soovitud eesmärgini jõudmisele. Mingis vanuses
toimub pööre ja keskendutakse maasistumisele ning võrdlemisele, tunnustuse
kerjamisele ning pidevale selgitamisele, miks midagi teha pole võimalik või
kuidas Keegi Kuskilt on põhjustanud olukorra, miks miskit ei edene või sobiv ei
ole või teha pole võimalik.
Esimesed idud
istutavad ilmselt vanemad, kuid suur osa sellest hädaorust meie sees pannakse
kasvama sootsiumis, ehk siis lasteaedades. Kinnistama hakatakse seda koolides ning
kui lõpuks tööturule jõutakse, siis on see vohav eneseõigustusemets täies
elujõus.
Loomingulisuse ja
enesekindluse tapmine on pikk protsess, kuid kaua üks Inimesehakatis ikka
negatiivset tagasisidet kannatab. Pealegi on Inimeses kaitsemehhanismid olemas
ning need täiustuvad kasvades pidevalt. Pidev korrutamine: ära tee, tule ära, ära jookse, ära istu, ära sega, mine
tegele oma asjadega areneb sootsiumisse jõudes tasemele, kus Inimesehakatis
hakkab käituma ootuspäraselt, sest nii on mugavam. Lapseeas pidevas tunnustuse
janunemises olemine tagab hilisemas eas tunnustusekerjamise, sest kui
enesekindlus on pidevas kõikumises, siis on raske midagi tõhusalt toimetada.
Lasteaias ja
koolis toimub sobivate käitumis- ja mõttemustrite juurutamine. Suurem osa pedagoogid
käituvad nagu ilmeksimatud jumalad, mitte teadmiste vahendajad ja eeskujud.
Maru kole on see laste püüdlemine iga hinna eest heade tulemuste poole, mitte
teadmiste omandamise poole. Õppimisest tehakse sageli painav kohustus. Teine
süvenev trend on see, et nõutakse tulemust, kuid ei õpetata, kuidas selleni
jõuda. Ilma protsessi tundmata ei saa häid tulemusi ja seda ükskõik millises
valdkonnas.
Pidevas
võidujooksus paremate tulemuste nimel ilmselt juhtubki see, et Inimene kaotab
enda ära. Kui ikka igas asjas peab parem olema, siis nii need killud sees pudenema
hakkavad ja ühel hetkel avastadki end olukorras, kus endaga rahu säilitamiseks
selgitad miks miskit teha ei saa selmet, et keskenduda lahenduste leidmisele ja
elust rõõmu tundmisele.
Olen ajuti
tabanud end samadelt mõtetelt. Ei ole meeldiv olemine. Jah, ma teen endas
parandused, kuid mingi aja pärast leian end samast olukorrast. Tõsi, aina
harvem, kuid see ei tee seda tõdemust meeldivamaks.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar